PROJECT COBRA ALECHINSKY 6ABK (opdracht 2a)
Algemeen: door de
atelierleerkrachten worden 3 keuzemogelijkheden tot het invullen van deze
opdracht voorgesteld. Elke leerling dient zich in te schrijven voor één
keuzemogelijkheid met dien verstande dat de klas opgedeeld wordt in drie
ongeveer even grote groepen (dus 3 groepen van telkens max. 4 leerlingen). Enig
overleg onderling is zeker gewenst. Inschrijvingen kunnen nadien niet meer
gewijzigd worden.
Keuzemogelijkheid
1: onderzoek en evolutie
Begeleidende leerkracht: Chris Verhaegen
Het vertrekpunt is een
schilderij van ALECHINSKY. Het is de bedoeling vertrekkend vanuit dit
tweedimensionele werk, dit te laten uitgroeien tot een driedimensionele
ruimtelijke structuur, zonder dat het daarom dient gelinkt aan een functie
of bestemming.
De opdracht bevat minstens een
ernstige zoektocht door het werk van Alechinsky. Een verzameling
schilderijen die beknopt beschreven wordt en waaruit 1 gekozen wordt. De keuze
is te motiveren. Vertrekkend vanuit het onderzoek (naar kleur, vorm, beweging,
materiaal,…) van dit werk dient een vormgevingsoefening opgebouwd naar een
driedimensionele ruimtelijke structuur. Belangrijk is het studie- en
evolutieproces, dat als een stripverhaal de “wording” weergeeft. Het
ruimtelijk werk wordt dan ook gemaakt als een het resultaat van de evolutie van
zoeken en aanpassen tot het uiteindelijke resultaat. Van heel het proces wordt
een logboek bijgehouden en op regelmatige tijdstippen dienen foto’s
genomen ter ondersteuning van het onderzoek en vastleggen van het
onderzoeksproces.
De leerling bespreekt
wekelijks zijn project met de begeleidende leerkracht.
Alle geschreven onderdelen
van het onderzoek worden tevens ook voorgelegd aan de leerkracht Nederlands
voor nazicht en taalkundige begeleiding.
Keuzemogelijkheid
2 : expressie en spontaniteit
Begeleidende leerkracht: Nico Vrijsen
Een oefening rond associatie en
expressie.
Vanuit een bestaande tekst, gedicht of
citaat (vrij te kiezen) maak je een vrij
werk dat volgens jou aanleunt bij deze tekst. Dit vrije werk kan zowel
twee- als driedimensionaal zijn, materiaal en maatvoering zijn vrij te kiezen.
Voor eventuele tekstbronnen kan je, je
o.a. richten tot je leerkracht Nederlands.
Vertrekkend van dit eerste werk maak je
een reeks van minstens 4 (VIER) werkjes die allen familie zijn van het eerste
en de brontekst (in wat voor vorm of gedachte dan ook). Laat hierbij vooral je
associatieve en impulsieve ingevingen meespelen, maar vergeet ook niet je
experimenten (-of momenten) vast te leggen op schets / foto / tekst.
Elke
tussenstap dient voldoende gedocumenteerd te zijn met schetsen, teksten,
foto’s, ... die je denk- en zoekproces illustreren.
Op elk ateliermoment dient het werk
voorgelegd én besproken te worden. Je zorgt er zelf voor dat dit alles aanwezig
is op het atelier.
De uitvoering (schilderen, beeldhouwen,
foto, tekenen, zeefdruk, ...) gebeurt op school TIJDENS de atelieruren. Een
goede planning is hierbij noodzakelijk.
Keuzemogelijkheid
3 :
Begeleidende leerkracht: Wim De Coster
omschrijving van de opdracht:
Enkel met papier, wat stokjes, lijm en een
touwtje, wat plakband en een bonte kleurenpracht op de kracht van de wind
We bekijken, bestuderen en laten ons leiden
door het werk van Alechinsky, Constant, Corneille, Appel,Lucebert,…, op zoek
naar aanknopingspunten, hints, uitdagingen, patronen, figuren, vlekken en
lijnen en wild rondvliegende stukken wereld, …
We onderzoeken papier, stokjes, touw, lijm op
gewicht, kracht, buiging, verbindingen, trek en duw, scheur- en breukgevaar,
structuren en constructie…
We wijden ons in, in de wereld van de papieren
vliegers, we doen onderzoek naar wat ons is voorafgegaan, naar traditie en
cultuur, naar kunst en betekenis, naar herkomst en bestemming.
We bouwen ongeremd uit papier een constructie
die icarus achternagaat, de goden uitdaagt en de zwaartekracht minacht
We onderzoeken, experimenteren,meten, testen
uit, noteren onze bevindingen, filmen en fotograferen onze
testlanceringen, analyseren en bewaren
de proefmodellen, bundelen onze resultaten als een schilderij van Alechinsky of
een assemblage van Appel
timing: - 26 oktober 2006: inleveren
in te leveren documenten:
-
Verslag (bundel)van het onderzoek, de
afgelegde weg, in woord en beeld, degelijk voorgesteld in een afgewerkte vorm
-
Alle ruimtelijke proefmodellen en
testonderdelen
-
Onidentificeerbaar Vliegend Object op ware
grootte: schaal 1/1
Het
geheel wordt samengebracht en getoond op vrijdag 27 oktober 2006.