GIP Ð Atelier wetenschap & techniek - schooljaar 2016-17
De paper voor dit schooljaar bevat volgende vier perioden:
De 19de eeuw en de overgang naar de 20ste eeuw
Het modernisme als experiment, afstand van het academisme
Het institutionaliseren van het nieuwe gedachtengoed
Het romantische gedachtengoed, zoektocht naar regionale accenten binnen het internationalisme.
Voor het atelier wetenschap & techniek wordt aan elke periode een woning gekoppeld, van deze woning wordt een bouwkundige analyse verwacht (plannen, doorsneden, gevels, ligging, situering, maquette, perspectief, isometrie,É) en mogelijks een koppeling naar vervolgarchitectuur. In ieder geval bevat dit tevens een bondige situering van de ontwerper en zijn architectuurbenadering.
1 ÒHet is hier in de kater en de katÓ
|
Ontwerper: Hendrick BEYAERT Brussel BrouckŽreplein
Stadswoning met 1 straatgevel en drie blinde gevels, Gelijkvloers een handelsruimte, de verdiepingen een herenwoning. Heden zijn de verdiepingen in gebruik als kantoor. De woning is niet te bezoeken.
Veel materiaal beschikbaar in het Sint Lukasarchief. |
2 Josephin Baker House
|
Ontwerper: Adolf LOOS Deze woning werd niet gerealiseerd.
Adolf Loos werd als ontwerper bekend door zijn manifest Òornament en misdaadÓ, waarin hij zich afzet tegen het ornament en opkomt voor een zuivere architecturale taal.
Hoe past deze woning in dit streven? Heeft dit navolging in het architectuur?
|
3 MEISTERHAUSERS Ð BAUHAUS
|
Ontwerper: Walter Gropius Duitsland, Dessau Ð Bauhauscampus
Bij het nieuwe gebouwencomplex van het BAUHAUS te Dessau ontwierp Walter Gropius ook de woningen voor de docenten (meisters). EŽn alleenstaande woning en drie gekoppelde woningen. Van een gekoppelde woning wordt een bouwkundige analyse gevraagd.
Tijdens WO2 werden enkele van deze woningen zwaar beschadigd, recent werden ze terug opgebouwd op een bijzondere wijze. Ook d’t dient benaderd.
|
4 MAISON LOUIS CARREE
|
Ontwerper: Alvar Aalto Frankrijk Ð Bazoches sur Guyonne
Alvar Aalto bouwde deze woning voor een zeer welstellend kunsthandelaar. Deze woning is tevens ook voor een deel een kunstgalerij om de collectie te tonen aan eventuele gegadigden.
Deze woning maakt deel uit van de studiereis, bijzondere aandacht wordt gevraagd voor materiaalgebruik en inplanting van het gebouw. |
|
|
|
|
WERKWIJZE
Elke leerling onderzoek de vier mogelijkheden om uit te zoeken ter motivatie van zijn keuze. Bij zijn keuze is een geschreven motivatie vereist.
Er kunnen maximaal 4 leerlingen per woning toegelaten worden. Onderling overleg lijkt zinvol.
Elke leerling maakt individueel alle tekeningen, maquettes, teksten,É . Samenwerken is warm aanbevolen, kopi‘ren is niet toegelaten.
Elke leerling kiest een vaste begeleider. Elke leerling maakt een gedetailleerde werkplanning in zijn GIP-agenda. Deze planning is ter goedkeuring voor te leggen aan de begeleider.