BARCELONA PAVILJOEN                                     6 ABK (opdracht 02)

Mies van de Rohe

 

Mies van de Rohe

Biografie (Wikipedia)

Hij werd geboren als Maria Ludwig Michael Mies en was een zoon van de steenhouwer Michael Mies en Amalie Rohe. Rond 1921 veranderde hij zijn achternaam, door er de meisjesnaam van zijn moeder met de toevoeging "van der" aan toe te voegen: "Mies van der Rohe".


Na een opleiding tot meubelontwerper kwam hij in dienst bij 
Peter Behrens, bij wie hij Walter Gropius en Le Corbusier ontmoette (1908-1911). Zijn stijl ontwikkelde zich van een romantisch classicisme tot een modernistische stijl, onder meer beïnvloed door De Stijl.

Hij ontwierp enige woningen voor de Weißenhofsiedlung in Stuttgart, een experimentele woonwijk waarin ook woningen van onder andere Le Corbusier en Hans Scharoun werden gerealiseerd. Voor de wereldtentoonstelling van 1929 in Barcelona ontwierp hij het Duitse paviljoen: een compositie van strakke rechte vlakken, uitgevoerd in luxe materialen. Uit dezelfde periode dateert zijn Villa Tugendhat in het Tsjechische Brno. Begin 1932 ontwierp hij het Mies van der Rohe Haus in Berlijn.


In 1930 werd Mies van der Rohe directeur van het 
Bauhaus te Dessau, totdat dit in oktober 1932 door de nazi's werd gesloten. In 1938 emigreerde hij naar de Verenigde Staten en werd directeur van de architectuurafdeling van het Illinois Institute of Technology te Chicago, waardoor de idealen van Walter Gropius' Bauhaus ruime verspreiding vonden op Amerikaanse bodem. In 1940 ontwierp hij een globaal plan voor een de nieuwbouw voor het instituut: een streng rechthoekig complex met afzonderlijke gebouwen voor onderwijs en onderzoek. In 1944 werd hij Amerikaans staatsburger.

 

Mies van de Rohe

Bouwstijl (wikipedia)

 

 

Macintosh HD:Users:chrisverhaegen:ALLE DATA:teksten:SINT-LUKAS:OPDRACHTEN:opdrachten 13_14:6 ABK:BARCELONA PAVILJOEN:barcelona-pavilion-09.jpg

 

Macintosh HD:Users:chrisverhaegen:ALLE DATA:teksten:SINT-LUKAS:OPDRACHTEN:opdrachten 13_14:6 ABK:BARCELONA PAVILJOEN:2012-03-27 Mies van der Rohe - BarcelonaPavilion.jpg

 

 

Macintosh HD:Users:chrisverhaegen:ALLE DATA:teksten:SINT-LUKAS:OPDRACHTEN:opdrachten 13_14:6 ABK:BARCELONA PAVILJOEN:477_2C.jpg

Zijn bouwstijl kenmerkt zich door strakke lijnen en een consequent gebruik van staal en glas met constructief knap bedachte en mooi ogende hoekoplossingen. Hij was de geestelijke vader van de standaard-wolkenkrabber" die in feite beperkt is tot een "blok", bestaande uit een stalen raamwerk gevuld met glas. (De gevel had hier geen dragende functie meer: het gebouw werd gedragen door een "intern" geraamte). De afwezigheid van ornamenten betekende een duidelijke breuk met de traditie.

Het minimalistisch motto "Less is more" vatte zijn stijl goed samen: de vorm moest tot het minimum teruggebracht zijn, maar dat minimum moest wel, qua verhoudingen en materialen, perfect zijn. (De woordspeling "Less is a bore", die Robert Venturi maakte, relativeert Mies’ architectuuropvatting enigszins.)
Dit alles leidde wel tot architectonisch zeer verantwoorde ontwerpen, doch niet steeds tot tevreden opdrachtgevers. Het 
Farnsworth-huis in Plano, Illinois, bestaande uit niet meer dan twee "platen" voor de (op poten staande) vloer en het plafond, en geheel glazen wanden (behalve voor de badkamer), haalde wel vrijwel elk boek over architectuurgeschiedenis, maar leidde tevens tot een rechtszaak over de hoogte van de stookkosten. Bij andere ontwerpen bleek het verschil tussen de uitzettingscoëfficiënt van staal en glas tot lastig te verhelpen lekkages te leiden.

De eerste ontwerpen waarin deze stijl werd gehanteerd waren de appartementen aan de Lake Shore Drive te Chicago, gevolgd door het Seagram Gebouw (in samenwerking met Philip Johnson) te New York. Voor het Illinois Institute of Technology ontwierp hij diverse gebouwen. Het museumgebouw van de Neue Nationalgalerie in het toenmalige West-Berlijn werd zijn laatste ontwerp (1962-1967).

 

 

 

 

 

Macintosh HD:Users:chrisverhaegen:ALLE DATA:teksten:SINT-LUKAS:OPDRACHTEN:opdrachten 13_14:6 ABK:BARCELONA PAVILJOEN:barcelona perspek.JPG

 

Macintosh HD:Users:chrisverhaegen:ALLE DATA:teksten:SINT-LUKAS:OPDRACHTEN:opdrachten 13_14:6 ABK:BARCELONA PAVILJOEN:barcelona-pavilion-1_march-2009.jpg

 

 

 

Het Barcelona-paviljoen, of het Duits paviljoen, is een beroemd gebouw uit 1929 ontworpen door de vermaarde architect Ludwig Mies van der Rohe. Hij ontwierp voor dit paviljoen ook de designklassieker, de Barcelona-stoel.

Macintosh HD:Users:chrisverhaegen:ALLE DATA:teksten:SINT-LUKAS:OPDRACHTEN:opdrachten 13_14:6 ABK:BARCELONA PAVILJOEN:grondplan.jpg

Het paviljoen werd gebouwd voor de wereldtentoonstelling van 1929 in Barcelona en diende voornamelijk als ontvangstruimte. Na de wereldtentoonstelling werd het afgebroken maar vanwege het architecturale en monumentale belang is het tussen 1983 en 1986 door een groep Spaanse architecten herbouwd. Daarbij is dankbaar gebruikgemaakt van de originele plannen en zwart-witfoto's.

Macintosh HD:Users:chrisverhaegen:ALLE DATA:teksten:SINT-LUKAS:OPDRACHTEN:opdrachten 13_14:6 ABK:BARCELONA PAVILJOEN:fc85d0c7d0c61ee91973199da972422b.jpeg

 

 

Macintosh HD:Users:chrisverhaegen:ALLE DATA:teksten:SINT-LUKAS:OPDRACHTEN:opdrachten 13_14:6 ABK:BARCELONA PAVILJOEN:barcelona-pavilion-installation-by-sanaa-sanaa_image_5.jpg

Het paviljoen wordt gekenmerkt door een veelvuldig gebruik van luxueus aandoende materialen als travertijn, groen marmer en gouden onyx. De onyx- en marmerplaten zijn in boekvorm, dat wil zeggen haaks op de structuur doorgezaagd en als het ware opengeklapt, op de wanden verwerkt. Zo komen de patronen gespiegeld tevoorschijn. Er werd gebruikgemaakt van grote uitkragingen en smalle stalen kolommen met kruisvormige doorsnede. Een ondiepe waterpartij zorgt voor een weerspiegeling van het gebouw.

 

 

Opdracht

-Zoek voldoende documentatie over Mies van de Rohe en het Barcelona paviljoen. Maak op A4 er een infoblad mee.

-Tekenopdracht

-teken het grondplan op schaal 1/100

-teken een transparante isometrie op schaal 1/100

-teken de vier gevels op schaal 1/100

-teken 1 doorsnede op schaal 1/100, motiveer de keuze van de doorsnede.

-Maak een maquette op schaal 1/100

 

Vergeet niet dat het paviljoen opgebouwd werd op een modulle van 1 x 1 x 1 meter.

 

Timing

week 42: Infoblad A4 in leveren

week 43: grondplan en isometrie af

week 45: gevel en doorsneden

week 47: alles inleveren.