INLEIDENDE OEFENING                           6 ABK (opdracht 01)

BRUDER KLAUSKAPELLE – Peter Zumthor

 

Peter Zumthor

 

Peter Zumthor (Bazel26 april 1943) is een Zwitsers architect en een internationale autoriteit in zijn vakgebied. In 2009 werd hij vereerd met de Pritzker Prize als erkenning voor zijn gehele oeuvre.

 

Zumthor was aanvankelijk meubelmaker, maar in de jaren 1960, toen het minimalisme in opmars was, kwam hij in aanraking met de architectuur en ging hij architectuur studeren aan het New York Pratt Institute. Na zijn studie had hij enkele historische restauratieprojecten. Sinds 1979 heeft hij een eigen architectenbureau in Haldenstein, Zwitserland. Sinds 1996 is hij professor aan de Accademia di Architettura der in Mendrisio. De architect is erelid van de Bund Deutscher Architecten (BDA)

De architect staat bekend om het grote vakmanschap, waarop hij zijn keuze maakt voor materialen en de manier, waarop deze verwerkt worden binnen het ontwerp. De ontwerpen van Zumthor zijn verwant aan het Zwitserse Minimalisme, maar onderscheiden zich door een eigenzinnigheid en een liefde voor het platteland. De ontwerper beschrijft zijn aanpak als volgt: ‘Architecture has its own realm. It has a special physical relationship with life. I do not think of it primarily as either a message or a symbol, but as an envelope and background for life, which goes on in and around it – a sensitive container for the rhythm of footsteps on the floor, for the concentration of work, for the silence of sleep… Hieruit blijkt, dat Zumthor het belangrijk vindt dat architectuur een eigen leven gaat leiden. Zij heeft een speciale band met het levende. Het moet een verpakking zijn voor de verschillende functies, die het leven met zich meebrengt. Door een verpakking om een werkgedeelte te ontwerpen, kan men architectuur zien als een omhulsel van een levensfunctie.

Zumthor bekleedt een afgelijnde positie binnen het bouwen en de architectuurtheorie. Maar hij heeft daar zijn eigen mening over. Hij is niet geďnteresseerd in architectuur, die alleen maar op papier of via polemieken uitgevochten wordt. Veel architecten gaan helemaal voor de 2d versie van een gebouw, maar niet voor het uiteindelijke eindresultaat. Ze zijn meer geďnteresseerd in de theorie of in een bepaald gedeelte van het gebouw. Zumthor zelf vindt het belangrijker om zich bezig te houden met de materialen of hoe vormen in elkaar over kunnen vloeien, niet op de esthetisch juiste manier, maar op de manier hoe het hem uitkomt. Hij is geďnteresseerd in het gebouw zelf, hoe je het ziet of hoe je het aanvoelt, waarbij het gebouw eruitziet als een lichaam gevormd om een binnenklimaat. De architect houdt ervan om de kwaliteiten van ruimte maximaal te uiten, door de materialen en ruimte-indelingen zorgvuldig te kiezen. Zumthors gebouwen munten uit in de bedacht aangewende textuur van de materialen, het lichtspel en het zichtbare handwerk.

Bij de uitreiking van de Pritzker Prize 2009 loofde de voorzitter Zumthor als een architect wars van compromissen. Daarbij stelde hij: "Zumhtor heeft een zeldzaam talent waardoor hij een helder en streng denkkader weet te combineren met een poëtische dimensie. Zijn werk blijft zichzelf vernieuwen." Zumthor noemt de prijs een schitterende erkenning van zijn architecturale werk in de afgelopen twintig jaar.

Uit Wikipedia

 

 

 

 

 

Veldkapel in Wachendorf

Veldkapel in Mechernich-Wachendorf

 

Op de glooiende weiden van het dorp Mechernich-Wachendorf in de Eifel bouwde de architect in 2007 een verstilde abstracteveldkapel die je van op afstand gezien voor een betonnen graansilo of watertoren zou kunnen houden. [1] In dit relatief kleine gebouw is de architectuuropvatting van Zumthor krachtig verwerkelijkt: het gebouw als een zinnelijk lichaam om een binnenklimaat heen met bijzondere aandacht voor de textuur, het lichtspel en handwerk waarbij elk detail bijdraagt aan de ervaring van het geheel. De in tentvorm geplaatste lange boomstammen dienden als bekisting voor het omhulsel van de kapelruimte met bovenaan een opening in het dak. Daarna brandde men de boomstammen weg met een licht smeulend vuur met als gevolg een grotachtige ruimte met de nog aanwezige structuur van in beton gedrukte boomstammen. Zumthors gebedshuis als een krachtig teken van herkenning in het landschap.

 

Gegevens

 

Doorsnede

Afmetingen: af te leiden uit de tekeningen

Grondplan

Doorsneden

 

 

Opdracht:

Teken bovenaanzicht, voor – en zijaanzichten en isometrie.

Maak een zeer afwerkte maquette.

 

timing

Alles inleveren laatste les september 2013.